Център за човешки ресурси
Търсене:
Технология и организация на обслужването в баровете

Те са са най-представителните заведения за развлечения в системата туризма. Основните им функции са свързани с предлагане богата музикално-артистична програма и широка гама от високо-качествени напитки, коктейли, закуски и др. Архитектурното им оформление се характеризира с луксозен интериор, специално осветление, театрално разположение на местата за сядане (особено в баровете с програма), сепарета, ниши, бар-плотове с високи кръгли столчета, специална сцена за музикални и артистични състави, дансинг и др.

Технологията и организацията на обслужването в баровете са отразени с предлаганите асортименти и атракционни програми. Бар-вариетето е най-луксозният тип увеселително заведение. То предлага на туристите богата вариететна програма в две части. Често едната част включва фолклорни изпълнения върху специална сцена (подвижна и неподвижна). Подреждането на местата за туристите трябва да позволява добра видимост на туристите. Има специфично сценично осветление и реквизит.

Основните технологични операции при обслужване на туристите във вариетето обхващат:

  • подготовка на обслужването. Тук се отнасят всички операции за ритмично снабдяване с богат асортимент на напитки и съпътстващи закуски, ядки и др.; подреждане и почистване на търговската зала; оформление на лист-менюто и картата за напитки технологична екипировка на обслужващия персонал;
  • производствени операции, които са ограничени предимно в студена кухня;
  • посрещане на клиентите от портиер в специално облекло. Посетителите предварително заплащат за консумация и вход.

Обслужването се извършва от две основни категории:

  1. барман, който обслужва на бар-бюфета. Той притежава висока професионална подготовка. Приготвянето изисква познания и сръчност, която представлява атракция на посетителите. Барманът трябва да притежава комплект от мензури, машина за лед и др.). Работното му облекло се отличава от останалия персонал.
  2. сервитьори, които обслужват в търговската зала. Те трябва добре да познават правилата за сервиране на отделните блюда и съпътстващите закуски. За всяка маса се осигурява охлаждане на напитките. При вземане и изпълнение на поръчките сервитьорите трябва да се съобразяват с клиента - важно значение има оформянето на сметката, като се извършената консумация и предварително платеният капаро; допълнителни операции като почистването на масата, освободените бутилки и напитки или смяната на пепелниците се извършват от помощник-сервитьори.

Баровете с програми също предлагат атракци, които са по-кратки (до 60 минути). За тях не се предвижда сцена, а се използва дансингът. Обслужването се извършва от барман и сервитьори с необходимата професионална квалификация, а посрещането и настаняването се извършват от портиер. Теристите заплащат предварително куверт.

В баровете без програма са известни и се изнасят програми, а музикалното оформление е с механична музика (мюзикбокс или касетофон). Те предлагат по-ограничен асортимент от напитки и закуски. Времето е съобразено с интензивността на туристопотока и се посрещат от портиер. Обслужването се извършва от сервитьори, с много добра професионална и езикова подготовка.

Хотелският бар е заведение, което се изгражда в дневната на хотела. В зависимост от характера на посетителите, той може да изпълнява две основни функции:

  1. в малки хотели се обслужват само гостите на хотела, като се предлага главно закуска (кафе, чай, алкохолни и безалкохолни напитки, сладкарски изделия и др.). Обслужването се извършва от барман;
  2. лоби бар в по-големите хотели, който функционира не само за настанените в хотела, но и за техните гости. Обзавеждането съответства на общото оформление на интериора. Създават се възможности за срещи и делови контакти. Има обособени бар-бюфет и търговска зала. Предлага се богат асортимент от спиртни и безалкохол-т напитки, коктейли, сладкарски изделия и др. Обслужването се извършва от барман и сервитьор.
Последна актуализация на 31.10.2012